Deltares
Dronemeting bodem JulianakanaalTot op de bodem
Unieke inmeting kanaalbodem
Het kan niemand ontgaan zijn dat Rijkswaterstaat momenteel een mega operatie uitvoert bij het hashtag#Julianakanaal. Om capaciteit te creëren voor grotere binnenvaartschepen is het kanaal in het verleden al op diverse plekken verdiept en verbreed. Van den Herik Sliedrecht pakt nu de resterende 4 kilometer aan van deze belangrijke scheepvaartroute tussen havens in België, Duitsland en Nederland.
Drooglegging van het julianakanaal
Om deze werkzaamheden goed en veilig uit te voeren is een unieke situatie gecreëerd waarbij het Juliakanaal over de volledige 4km is drooggelegd. Een armada van zwaar materieel rijdt af en aan over een speciaal op de kanaalbodem aangelegde tijdelijke weg voor het aan- en afvoeren van materiaal. Deze buitenkans biedt tegelijkertijd ook mogelijkheden voor zeldzaam onderzoek.
uniek onderzoek dankzij unieke situatie
Voorafgaand aan de drooglegging van het kanaal voerde Deltares in de zomer van 2024 met een boot al diverse geofysische metingen uit van de bodem. Nu ook de bodem zelf fysiek begaanbaar is ontstaat een bijzondere mogelijkheid om deze metingen te valideren met behulp van bodemmonsters en proeven. In aanvulling hierop heeft voorafgaand aan de start van de graafwerkzaamheden eind september een complete fotogrammetrische dronemeting verzorgd.
Waterbodem in kaart én beeld
Na de plaatsing van een uitgebreid netwerk van referentie- en kalibratie meetpunten heeft ons team diverse vluchten uitgevoerd waarbij er duizenden hoge resolutie opnames zijn ingewonnen. Deze zijn na afloop door onze data-specialisten verwerkt tot een hoge resolutie orthofotomozaïek, een gebiedsdekkend hoogtemodel en een zeer gedetailleerde 3D puntenwolk. In verband met de ligging van het Julianakanaal in civiel gecontroleerd luchtruim zijn alle vluchten uitgevoerd in coördinatie met LVNL en de luchtverkeersleiding van Maastricht Aachen Airport.